20 jan: Ook kleine hoeveelheden alcohol slecht tijdens zwangerschap

AMSTERDAM - Vooral aan het eind van het eerste trimester (rond 12 weken) kan alcohol negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van een baby. Het zorgt mogelijk voor lichamelijke misvormingen bij de geboorte.

Dat concluderen onderzoekers van de University of California vandaag in het vakblad Alcoholism: Clinical & Experimental Research.

Tussen 1978 en 2005 werd aan 992 zwangeren elke drie maanden gevraagd hoeveel alcohol ze dronken.

Voor elk glas dat de vrouwen tussen de 43ste en 84ste dag van hun zwangerschap dronken, hadden hun baby’s een 16 procent grotere kans om lichter dan gemiddeld ter wereld te komen en een 18 procent grotere kans om kleiner dan gemiddeld te zijn.

Per glas bleken baby's bovendien een 25 procent groter risico op een hazenlip, een 22 procent grotere kans op een ongewoon dunnere bovenlip en een 12 procent groter risico op een abnormaal klein hoofd te hebben.

Mentale problemen

De onderzoekers wijzen erop dat ze alleen naar de fysieke gevolgen gekeken hebben en niet naar de gevolgen voor gedrag of cognitie. Dit terwijl een kleiner hoofd bijvoorbeeld vaak gepaard gaat met een groter risico op mentale problemen.

Er is geen veilige drempel voor alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, volgens de onderzoekers. Zwangeren zouden zich volgens hen dus geheel moeten onthouden van alcohol.

Aanvullende gegevens